Sep 10, 2008

Kas müük on kunst või töötamine?

Tegin nädalavahetusel ühe koolituse noortele inimestele, kes tegelevad aktiivse müügiga. Tekkis diskussioon teemal: "Mida teha kui tööst kopp ees on?"

Sw-s õpetati (seda allikat olen pidanud korduvalt tsiteerima ja tsiteerin edasi), et müügitöö tähtsaim osa on töökus - soov saada profiks ja selle nimel iga hetk pingutama. Kui on halb olla, siis lihtsalt edasi minna. Mitte kordagi puhkamata, igas goal periodis (päevas on neid kokku 6 tk, igaühe pikkus u 2 tundi) endast maksimumi andmine. Mida rohkem inimesi näed, seda parem. Ja elu näitas, et need kes seda reeglit ei täida, ei ole ka pikemas perspektiivis edukad... Välja arvatud paari erandiga.

Kristjan Rattus oli esimene suvi Eesti TOP First-Year. Erinevalt teistest ei töötanud ta 13,5 tundi päevas. Ta ärkas tavaliselt kell 10, läks siis hiina buffeesse'e sööma, luges raamatukogus raamatuid, magas ning õhtul 18t kuni kella 20i läks linna peale "õnne proovima," müüs 2-3 komplekti raamatuid (ühe komplekti pealt kasum u 120 taala) ning läks siis koju telekat vaatama. Teised, kes üritasid müügitööd millegi muuga kombineerida, põlesid haledalt läbi.

Ühe väga eduka müügikoolitusfirma koolitaja, kelle tulemus SW-s oli väga märkimisväärne, soovitas mul mitte tuimalt lahmida. "Margus, kui on raske hetk, siis võta aeg maha ja mediteeri- Mõtle miks sa siin oled, mis on maailmas head ning et kõik need inimesed tegelikult ei soovi sulle halba."

Mind see ei aidanud kuigi proovisin; võibolla tegin seda valesti. Need inimesed kes seda oskavad teha ja kes tunnevad müügitöö vastu armastust - tean et teil läheb elus megahästi ning saate jõukaks ja õnnelikuks! Ja kui sul talenti ei ole, siis pead lihtsalt kogu aeg motivatsioonivõimaluste otsimisega tegelema, uurima, katsetama. Mõnel on see kaasasündinud, teine peab selle nimel kõvasti tööd tegema.

Sest teiste ostma motiveerimisest ei ole kasu kui sa iseennast tööd tegema ei suuda motiveerida ("Tremendous" Jones).

* * *

Viimasel ajal on minuga võtnud ühendus paar inimest kes telefonis pakuvad "tulusat lisateenimisvõimalust." Just sellised inimesed kellega kunagi kokku puutusid kuid muidu eriti midagi koos pole teinud. Jutustus algab Kiyosaki ("Rikas isa, vaene isa" autor) tsiteerimisega inimestest kes teevad tööd vs need kes teenivad passiivset tulu. Seejärel tutvustatakse ühte kodulehekülje süsteemi, mida teatud arvule inimestele soovitades on võimalik teenida hunniku raha. Ideoloogia: asju mida tarbid niikuinii regulaarselt, saad tellida kõiki ühest kohast.

Põhilause igasuguste MLM (multi-level-marketing) skeemidesse värbajate poolt on:
"Sa ei pea müüma. See ei ole müümine."
"Aga mis see siis on?"
"Sa lihtsalt tutvustad inimestele meie toodet ja kui nad tahavad siis nad ostavad."

See tegevus on ju põhimõtteliselt aktiivne müük! Ja kui ei ole, siis kumb sa siis olla tahaksid: professionaalne tutvustaja või müügimees.

Kunagi CV Onlines't tööd otsides leidsin, et üsna paljud on sõna "müügimees," "aktiivne müük" ja "müümine" peitnud töökuulutuse nurka või asendanud järgmiste süütumalt kõlavate sõnadega: "konsultant," "projektijuht," "klienditeenindaja," "firma esindaja," "kliendijuht," "kliendihaldur," "assistent" jpm. Ja kui helistati ja ise tööd pakuti siis räägiti telefonis väga väga ümbernurga juttu - nagu kardeti seda sõna välja öelda. Müügimehe töö on häbiasi?

Nii et sa ei ole sibi, sa oled projektijuht kes tõstab labidaga s*a ühest hunnikust teise.

Mida iganes inimene ka ei müüks, on see kõige mõõdetavama tulemusega amet. Selle töö juures ei saa vassida ja näidata, et sa tegelikult ikka oled hea. Numbrid ei valeta. Erineva müügitasemega inimestel on sama aeg sama tööd tehes kordades erineva suurusega tulemused.

Ütlen välja oma arvamuse kahe argumendi kohta; mida kasutatakse inimeste värbamisel püramiidskeemi:

1. "See on sinu enda äri, teed seda enda jaoks; oled iseenda peremees" - loomulikult teed seda enda jaoks, ainult et keegi saab alati lõviosa sinu teenitud rahast ja ta on määranud kindlaks millal ja kuidas sa boonuseid saad. See ei ole sinu äri kui su tööks on ainult ühest kindlast kohast kindla hinnaga kauba ostmine ja selle edasimüümine.

2. "Kui soovitad seda toodet 6-e oma sõbrale, siis saad XXX punkti!"
Kas usaldaksid sõbra arvamust kes soovitab sulle kindlat juuksurisalongi; kui tead et ta saab iga toodud kliendi eest teatud raha? Salong salongiks ja sõbra aitamine sõbra aitamiseks; kuid kas see on erapoolik ja sulle head sooviv valik? Ja kui kaubaga ei olda rahul, kas see mitte sõprust ei murenda?

Ma ei ütle, et MLM firmas töötamine halb on, vastupidi, seal on väga palju positiivseid külgi. Koolitused on esmaklassilised, kui NB! kuulad seda kuidas inimene räägib ja mitte seda mida ta räägib. Üritad aimata tema motivatsiooni - miks ta mingit sõnumit rõhutab! Rõhutan, et austan inimesi, kes seda tööd teevad. Aga eraelu tööeluga ma segada ei soovita. Vähemalt arvestan sellega oma käitumisel.

Samuti, igasuguse äriga end segades mis lubab kiiret rikastumist, tasub rääkida enne ka nendega kes sellega varem tegelenud on end nüüd pooleli jätnud - neilt saab kõige adekvaatsemat informatsiooni. Mind ennast häirib liiga palju hämamine selliste tööde pakkumisel.

Mõtlesin sõpradega, et teeme kunagi sõbraga firma "Müügine*er OÜ," logoks on ümmargune tumedam nägu roosade huulte ja punnis silmadega, kes ühes käes hoiab banaani ja teise käega küsib raha (ma ei ole jumala eest rassist!!). Lihtsalt oleme müügiteenust vahendades hästi ausad. Lollilt ausad.

"Tere, helistan Müügine*er OÜ-t, see on müügikõne, minu eesmärk on teile midagi maha müüa!"

Müügi teemal hakkan ma kirjutama ka oma lõputööd raamatumüüjatest - isikuomadused fikseeritud, nüüd ootan tulemusi.

Keda huvitab Flügtag võib reede hommikul Uno hommikuprogrammi kuulata.

No comments: