Dec 27, 2008

Lõuad pidada ja edasi tarbida!

Kui astuda sisse poodi, mis on väga luksuslikult sisustatud ja kui on näha, et töötajad kannavad kalleid riideid, tekib kohe küsimus - mille eest ma maksan? Toote omahind on ülipisike; ülejäänud raha läheb kõikvõimalike vahendajate taskusse - sa maksad kinni enda ostma veenmiseks vajalikud kulud. Sh ka mõne konsultandi tasu, kes soovitab teha kiiremini lagunevaid tooteid, et sinult rohkem raha kätte saada. Kui pean mingi suurema asja omandama, siis valin üldiselt kõige närusema välimusega pakkuja - tundub, et nad võtavad vahelt vähem ning on ka ausamad. Toote vaatan loomulikult sedavõrra kriitilisema pilguga üle. Kuigi see on ühiskonna toimimiseks vajalik, ei taha ma mõnikord toetada III sektorit - ema on ikkagi pearaamatupidaja.

Kui tegemist ei ole just tarkade inimestega kes "vaeseid mängides" seda saladust ära kasutavad ning minusuguseid õnge püüavad.

Kunagi võiks olla nii aus ja avatud ettevõte, kes paneb ostutsekile toote omahinna ning kirjutab täpselt millised kulutused peab klient kinni maksma.

Tossumudel (turbofiibri sisuga)

tossupaari tootmine Hiina Rahvavabariigis 5.-
transport Eestisse 10.-
pakendi tootmine Eestis 20.-
töötajate palgad 30.-
firma uus koduleht 60.-
müügikoolitused 100.-
koolituse "Emotsionaalse lisaväärtuse andmine tavalistele toodetele" teostamine 200.-
reklaamid televisioonis (sh kuulsa kõneisiku kinnimaksmine) 400.-
strateegiline turunduskommunikatsioon ja PR 800.-

KOKKU 1625.-
Tossupaari hind poes koos käibemaksuga 1917,50

Maslow vajaduste püramiid, hierarhiline süsteem... Tegemist on justkui toiduahelega kus kõige suurema portsjoni saavad need kes on kõige kõrgemal. Ja kuigi suuremate ostude puhul üritan ma välistada selle arve viimaseid ridu ning vaadata asju nagu nad on mitte nagu neid üritatakse näidata (v.a. riigimaksude osas), pean tunnistama, et ilma selliste kallite ja seksikate teenusteta ei oleks me kõrgem tsivilisatsioon. Lõuad pidada ja edasi tarbida!


* * *

Mulle meeldib kuulata koolitustel edukate inimeste esitlusi või lihtsalt jälgida kuidas targad inimesed suhtlevad. See mida nad räägivad ei ole niivõrd huvitav - tõed on kõik ammutuntud, aga inimesed on laisad. Põnev see miks nad midagi ütlevad. Kui inimene on juba lahtris "tark," siis ei võta ma tema poolt edastatud infot kunagi üks ühele, vaid järgneb põhjalik analüüs - mis on tema eesmärgid ja millise strateegia on nende elluviimiseks valinud? Kuidas ta mõtleb? Millist käitumist minult ootavad ja kuhu soovivad mind suunata? Mis on tema sõnumi tegelik sõnum? Erand - kui tegemist on sõbraga.

Eriti toredad on üritused, kus mõne eduka ettevõtte juht õpetab tulevasi ettevõtjaid. Endale tundub, et nad kõik on kas otseselt või kaudselt öelnud välja ühe edu põhimõtte: "Õpi tegema ühte asja ja saa selles heaks!" Uskumatult vana tõde, mis tundub töötavat. Rahvas plaksutab, kõik on õnnelikud uue olulise teadmise üle, pistavad veel viimaseid vaheajast järelejäänud suupisteid põske ja lahkuvad koolituselt. Nüüd peaksid kõik edukaks soovijad loobuma oma muudest tegevustest ja keskenduma ühele erialale, näiteks programmeerimisele. Ja edu tuleb!

Aga kas keegi on kunagi vaadanud edukate inimeste CV-d või kuulanud tähelepanelikumalt seda, mida nad elus teinud on? Osasid asju nad vist häbenevad või ei pea ise ebavajalikuks; kuid niipalju kui ise sellesse süvenenud olen, tundub, et rõhuv enamus on teinud täiesti uskumatult erinevaid asju. Ja siis, järsku, hakkas ta tegeleme sellega mida praegu teeb. Vandenõuteooria - nad tahavad, et ainult nemad oleksin need jumalad, kellel on teadmisi elu eri valdkondadest ja kes neid ühte sõlme seovad! Ühe asja tegemise juttu räägitakse vaid selleks, et suunata rahvast hoopis vastassuunas?

Käi tegude mitte sõnade järgi kui tahad olla nagu rääkija.

Siin tekib üks teise teema küsimus:
Kas on viga mitte teha vigasid või on kogu see "kogemuse" jutt ainult luuserite poolt enese lohutamiseks välja mõeldud? Kas otsetee valinud inimene on eesmärgini jõudes parem kui need kes on ekselnud?

No comments: